Kursy i szkolenia
AM Wrocław, Studia Podyplomowe, Logopeda – UP Kraków, Studia Podyplomowe, Pedagog – UP Kraków, Studia Magisterskie
Doświadczenie:
2008 – Obecnie Neurologopeda
VOTUM – Polskie Centrum Rehabilitacji Funkcjonalnej Kraków
Odpowiedzialna za koordynację pracy zespołu logopedów w PCRF Kraków i PRCF Sawice
Odpowiedzialna za wczesną rehabilitację neurologopedyczną, logopedyczną, oraz terapie Biofeedback
2006 – 2010
Neurologopeda
A & S Studio Rehabilitacji Funkcjonalej, Kraków
Odpowiedzialna za terapie neurologopeduczne, logopedyczne, oraz terapie Biofeedback
2003 – 2009
Pedagog
Szkoła Podstawowa nr 162, Kraków
Pedagog mianowany nauczania wczesnoszkolnego, kierownik i wychowawca letnich kolonii dla dzieci
Szkolenia, Publikacje, Kursy
Szkolenia:
Prowadzenie zajęć z logopedii na krakowskich uczelniach – Uniwersytet Jagielloński, Akademia Wychowania Fizycznego, Krakowska Akademia
Prowadzenie szkoleń z logopedii i neurologopedii dla PCRF Votum Kraków, PCRF Votum Sawice, PUCRF Votum Lwów
Publikacje
Forum Logopedy – 05/2020 – Terapia Dysfagii jako szansa na powrót funkcji kognitywnych
Współautor poradnika pt. “Opieka pacjenta neurologicznego z rurką tracheostomijną”.
Kursy:
PNF w logopedii
Zarządzanie dysfagią w warunkach domowych
Terapia traktu oro-facjalnego w oparciu o metodę FOOT Coombes
Teoria i praktyka EEG Biofeedback w neuroterapii
Niedokształcenie mowy o typie afazji, diagnoza i terapia
Dziecięca neurologopedia kliniczna w świecie współczesnej wiedzy neurofizjologicznej
Dysfagia – odzwyczajanie od kaniul trachealnych
Diagnoza i terapia zaburzeń połykania – autorskie szkolenie Praksedy Szyper
Uszkodzenie traktu oro-facjalnego i kroki terapeutyczne
Komunikacja osób dorosłych z afazją
Nerwy czaszkowe – dysfunkcje i leczenie
Strategie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego według standardów koncepcji NDT Bobath SLT
Strategie postępowania diagnostyczno-terapeutycznego w obszarze oralnych funkcji pokarmowych, motorycznych i sensorycznych u noworodków i niemowląt z obciążonym wywiadem neurologicznym według standardów koncepcji NDT Bobath SLT
Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dzieci z grupy ryzyka na podstawie neurorozwojowej koncepcji, ergoterapii i integracji sensomotorycznej
Diagnoza i terapia zaburzeń mowy u osób chorych neurologicznie
Diagnostyka mózgu w chorobach neurologicznych, odczytywanie dokumentacji medycznej
Resuscytacja i pierwsza pomoc w zagrożeniu życia
Wykształcenie
2010 – 2012 | Uniwersytet Medyczny we Wrocławiu
STUDIA PODYPLOMOWE: NEUROLOGOPEDA
2003 – 2005 | Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
STUDIA PODYPLOMOWE: LOGOPEDA
1998 – 2003 | Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
STUDIA MAGISTERSKIE: PEDAGOG
Kursy i szkolenia
Neurologopedia z elementami audiologii i foniatrii CMUJ i UP Kraków (w trakcie)
Studia magisterskie – logopedia UJ Kraków
Przygotowanie pedagogiczne – SPUJ Kraków
Studia licencjackie – j. polski w komunikacji społecznej UJ Kraków
Tematyka logopedyczna:
terapeuta pracujący zarówno z dziećmi, jak i osobami dorosłymi po incydentach neurologicznych. Zajmuje się diagnozą oraz rehabilitacją zaburzeń mowy wynikających z uszkodzeń układu nerwowego oraz powstających w wyniku procesów neurodegeneracyjnych. Strategiczna Metoda Usprawniania Realizacji Fonemów (SMUFR)
Kursy i szkolenia
Asystent w Katedrze Języka Polskiego jako Obcego UJ – Zakład Logopedii UJ
dr n. hum. w zakresie językoznawstwa – UP
Kraków Logopeda – UP
Kraków Studia podyplomowe – neurologopedia WSBiP Ostrowiec Świętokrzyski
lic. filologii polskiej specjalność nauczycielska – UJ Kraków
Neuroobrazowanie w diagnostyce zaburzeń mowy
Masaż logopedyczny od podstaw
Logopedyczna diagnoza i terapia zaburzeń układu ruchowego narządu żucia
Stymulacja bazalna
Diagnozowanie świadomości u pacjentów – skala CRS-R
Program MindBeagle w pracy z osobami po incydentach neurologicznych
KOLD- Karty Oceny Logopedycznej Dziecka
KORP – Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego
Wykładowca, prowadzi warsztaty i szkolenia w zakresie działań terapeutycznych u osób dorosłych po incydentach neurologicznych, a prywatnie mama dwóch córek ?
Autorka licznych artykułów naukowych, współautorka pomocy dydaktycznych dla dorosłych:
1. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2015), Afazja Praca z tekstem,
Kraków WIR.
2. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2016), Ćwiczenia operacji myślowych, Kraków WIR.
3. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2016), Czytam i rozumiem 1, Kraków WIR.
4. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2016), Czytam i rozumiem 2,Kraków WIR.
5. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2016), Ćwiczenia operacji myślowych 2,Kraków WIR.
6. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2017), Ćwiczenia do terapii afazji
1-6,Kraków WIR.
7. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2018), Terapia funkcji poznawczych 1-3, Kraków WIR.
8. M. Czarnkowska, A. Lipa, P. Wójcik-Topór (2020), Słowa do pary,
Kraków WIR.
Kursy i szkolenia
Mgr AP Kraków, pedagog specjalny, Studia Logopedyczne w Akademii Pedagogicznej w Krakowie,
Podyplomowe Studia Neurologopedii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Tematyka przydatna w pracy pedagogicznej: język migowy I stopień, Klanza, Ruch Rozwijający wg W.Sherborne, terapia bajką i metaforą, edukacja matematyczna dzieci, objawy i leczenie zespołu ADHD, Kinezjologia Edukacyjna; Tematyka logopedyczna: zaburzenia rozwoju mowy o podłożu neurologicznym,terapia logopedyczna u osób z dysfunkcja słuchu, wspomagające i alternatywne sposoby porozumiewania się, terapia ustno-twarzowa i stymulacja sensomotoryczna u dziecka z nieprawidłowym napięciem mięśniowym, zaburzenia mowy w przebiegu chorób neurodegeneracyjnych, techniki terapii manualnej wpływające na dynamikę twarzy, diagnoza i terapia zaburzeń ustnej fazy połykania, Neurofunkcjonalna Reorganizacja wg Padovan, diagnostyka i terapia neurologopedyczna zaburzeń funkcji oralnych, związanych z poborem pokarmów i nadawaniem mowy, wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka z grupy wysokiego ryzyka, terapia dysfagii. Kurs z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i obsługi AED
Kursy i szkolenia
Mgr rehabilitacji ruchowej – AWF Kraków Dyplomowany terapeuta metody Castillo Moralesa Logopeda – UP Kraków
PNF- kurs podstawowy, rozwijający oraz kliniczny w neurologii
NDT-Bobath dla dorosłych- kurs podstawowy i rozwijający
Współczesne metody diagnostyki i leczenia tkanek miękkich Kinesio
Taping- podstawowy
Ustno-twarzowa terapia regulacyjna wg Castillo Moralesa
Manualna terapia dysfagii wg koncepcji NAP
Leczenie stawów skroniowo-żuchwowych
Dysfagia dziecięca-wg koncepcji NDT
Ustna sprawność ruchowa w karmieniu i żywieniu dziecka- strategie leczenia wg Klein i Delaney
Terapia karmienia- ujęcie sensoryczno-motoryczne
Kurs z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i obsługi AED
Kursy i szkolenia
Neurologopedia z elementami audiologii i foniatrii CMUJ i UP Kraków (studia podyplomowe)
Mgr logopedii UJ Kraków
Mgr filologii polskiej spec. antropologiczno-kulturowa UJ Kraków
Kurs pedagogiczny SPUJ Kraków
Kurs PNF w dysfunkcjach zewnątrz- i wewnątrzoralnych
Szkolenie – Stymulacja traktu ustno-twarzowego
Szkolenie – System C-Eye w ocenie pacjenta, neurorehabilitacji i komunikacji
Szkolenie – Diagnozowanie świadomości u pacjentów – skala CRS-R Szkolenie –
Terapia dysfagii jako szansa na powrót funkcji kognitywnych Szkolenie – Nerwy czaszkowe. Ujęcie logopedyczne
Kurs z zakresu udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i obsługi AED